Instaporkest de Piccolino’s

Ieder jaar spoort de Winkelse Muziekvereniging, samen met de basisschool van Sint-Eloois-Winkel en Kunstacademie Art’Iz van Izegem, kinderen in het tweede leerjaar aan om toe te treden tot de wondere wereld van de muziek.
Na één jaar instrument aan de academie mogen de muzikantjes toetreden tot het instaporkest ‘De Piccolino’s’. Zo proeven zij onmiddellijk van de wereld van het samen musiceren.

Maar dit orkest is meer dan een groepje muzikanten. Via verschillende activiteiten creëren we ook vriendschapsbanden voor het leven. Zo is er ieder jaar een weekend met de jeugd, een kerstfeestje en vele andere leuke activiteiten.

Geschiedenis van ons instaporkest

Dankzij de Academie voor Muziek en Woord nam het aantal muzikanten fors toe en ook het niveau van de Piccolo’s steeg enorm snel, zodat het noodzakelijk werd een aparte oefengroep op te richten voor de allerkleinsten. Vanaf 1971 konden zij zo oefenen in het samenspelen vooraleer toe te treden tot de Piccolo’s. Het ‘mini-orkest de Piccolino’s kreeg zo een eigen identiteit.

Erik Espeel nam de taak van dirigent voor zijn rekening in de beginperiode van de Piccolino’s. Een eerste afzonderlijk optreden kwam er in 1972 op het concert van de Piccolo’s. Later kwam Marijke Gheysen erbij als tweede dirigent.
Bianca Vandemaele en Jean-Pierre Vandamme namen later deze taak van hen over. Ze verdeelden het werk en de partituren en bereidden het jonge volkje voor op de stap naar de Piccolo’s. Zowel Bianca Vandemaele als Jean-Pierre Vandamme stortten zich vol overgave op deze taak, maar na vele jaren besloten ze allebei een stapje opzij te zetten. Na hen nam Els Vaneyghen de leiding, en nog later werden de Piccolino’s even vakkundig begeleid door Pieterjan Veranneman, die ook de Piccolo’s dirigeerde.

In 2016 werd besloten om de jongste telgen van de WMV-familie nog gerichter te gaan ondersteunen en dus kwam Fabienne Vergalle aan de leiding van de Piccolino’s. Haar ervaring in muziek maken met jonge kinderen zal de toekomst van onze ambitieuze muziekvereniging nog beter waarborgen.

De Piccolino’s zijn reeds een vaste waarde geworden op de jaarlijkse Kasteelstraatfeesten en ze treden eveneens jaarlijks op in de St.-Jozefskliniek te Izegem. Tussendoor spelen ze al eens een concertje op aanvraag maar het jaarlijkse hoogtepunt is ongetwijfeld het optreden op het Ceciliaconcert in november in onze culturele tempel de L!NK.

De dirigente: Fabienne Vergalle

Fabienne Vergalle (°1979) groeide op in een muzikaal nest en vond al snel de weg naar de muziekacademie. Zij volgde slagwerk bij Stefaan Raes en fagot bij Bart Snauwaert in de academie te Izegem.
Voor haar verdere studies trok Fabienne naar het conservatorium te Antwerpen waar ze haar master behaalde. Ze kreeg er les fagot van Francis Pollet en contrafagot van Danny D’Haene. Masterclasses volgde ze o.a. bij Gustavo Núñez, Sergio Azzolini, Georg Klutch, …

Orkestervaring deed ze als freelance fagottiste op in verschillende orkesten: Belgische Kamerfilharmonie (Casco Phil), Brussels Philharmonic, Il Novecento, Prima La Musica e.a.

In de kamermuziek is Fabienne ook steeds actief. Zo was ze vast lid van het ‘BoisdeVivre en regelmatig te horen in gelegenheidsensembles.

Fabienne is momenteel actief als leerkracht fagot kamermuziek, muziekatelier en podiumkriebels aan dé academie Ieper.

In 2009 behaalde ze haar postgraduaat Muzikale vorming voor kinderen van 0-4 jaar. Daaruit groeide een grote passie voor het werken met heel jonge kinderen.

In 2016 zette ze de stap naar het dirigeren en wil ze graag de jongsten van de piccolino’s begeleiden in het samenspelen in een orkest. In 2021 kwamen daar de Piccolo’s bij.

In 2020 startte Fabienne met de opleiding ‘Directie Instrumentale Muziek’ aan dé Academie te Ieper.

Contact Jeugdcoördinator Winkelse Muziekvereniging: Sammie Courtens (sammie@wmv.be of 0478/87.25.97).