Drumband de Kunstvrienden

harmoniegeert

Al marcherend ...

Reeds meer dan 4 decennia lang beschikt de Winkelse Muziekvereniging over een drumband, die het mogelijk maakt om al marcherend te musiceren. Begin de jaren 70 kon het korps op een bezetting van maar liefst 28 trommelaars rekenen o.l.v. toenmalig instructeur Luc Hugelier.

In 1973 nam Marc Lezy zowel de tamboerstok als de instructeursfakkel over en blies hij een totaal vernieuwende wind door de slagwerkgroep. Hij slaagde erin om de drumband tot een uiterst gerenommeerd korps te laten uitgroeien binnen zowel de eigen gemeente-, als provincie- en landsgrenzen. In een mum van tijd behaalde de drumband het allerhoogste niveau, nl. Superieure afdeling. Vele drumbandkenners zullen zich wellicht nog de uitvoering van het adembenemende concertwerk ‘Herald of Free Enterprise’ herinneren.

Kampioen zijn is plezant

Na een overgangsperiode vanaf juli 1996 o.l.v. slagwerker Piet Bossuyt nam Ledegemnaar Geert Lannoy in de loop van het jaar 1999 het instructeurschap over en begon hij de groep opnieuw op te krikken. Nadat Geert een bijna zo goed als volledig nieuwe groep moest uitbouwen, vond hij als dirigent dat de tijd rijp was om zich te meten met andere collega-drumbands. Eind september 2002 leek de band er volgens Geert dan ook klaar voor om aan het provinciaal kampioenschap voor drumbands en tamboerkorpsen te Brugge deel te nemen. De groep waagde zijn kans in de tweede afdeling en kaapte meteen de provinciale titel weg met 92,70%. Datzelfde jaar werden ze ook nog uitgeroepen tot nationaal laureaat in de tweede afdeling en dit met 87,20%.

Het stokje gaat voort

Geert zag zijn taak als volbracht en gaf het stokje door aan Steven Buysse, een jonge slagwerker uit Izegem. Steven was toen sinds anderhalf jaar actief als slagwerker bij het harmonieorkest van Sint-Eloois-Winkel. Als 26-jarige was het voor hem dan ook een hele uitdaging om zijn allereerste stappen als instructeur van een drumband te mogen zetten.

Met Steven aan de leiding werd bovendien binnen de geschiedenis van deze drumband voor het eerst gebroken met een jarenlange traditie. Hijzelf hield zich enkel bezig met de muzikale leiding, terwijl Geert Lannoy verder als tamboer-majoor vakkundig waakte over de dril- en marchingfunctie van de drumband.

Na een korte periode o.l.v. Jasper Dedeurwaerder, een talent van eigen bodem, en Peter Claeys is onze nieuwe drumbandinstructeur Pieterjan Seynaeve!

Vandaag zijn er twee deelgroepen binnen de drumband: de groep Marching en de groep Concert. Ieder lid van de drumband is lid van de groep Marching, die zich focust op het marcheren en het spelen van marsen. De Concert-groep focust zich op concertwerken (percussie + melodisch) en concertwedstrijden.

De drumbandinstructeur: Pieterjan Seynaeve

Pieterjan zette zijn eerste muzikale stappen in het Jeugdmuziekatelier van Wielsbeke, waar hij aanvankelijk piano leerde en later ook slagwerk. Hij ging bij de plaatselijke harmonie Steeds Beter uit Sint-Baafs-Vijve spelen en werd ook snel lid van de drumband o.l.v. Hans Dewachtere. Wanneer deze laatste de drumband verliet, nam Pieterjan op zestienjarige leeftijd de rol van instructeur over.

In 2011 begon Pieterjan aan een nieuw avontuur als instructeur bij drumband De Ware Vrienden Ooigem. Een jaar later werd hij ook instructeur van drumband De Kunstvrienden uit Sint-Eloois-Winkel. In 2015 nam deze drumband voor het eerst sinds enkele jaren deel aan de wedstrijd in Lommel, waar ze met hun concertwerken een score behaalden van 87,3% in de afdeling Uitmuntendheid.

Pieterjan behaalde in 2012 zijn master in de Muziek in de afstudeerrichting Muziekproductie aan het conservatorium van Gent. In 2013 behaalde hij ook het diploma van leraar. Momenteel is hij naast zijn drumbandactiviteiten in het dagelijkse leven aan het werk als freelance audio engineer, producer, muzikant en songwriter. Naast de verschillende opnames voor o.a. Hal Leonard, de muziekkapellen van het leger, HaFaBra-wedstrijden voor Vlamo, werkte hij ook al voor o.a. Stan Van Samang, Natalia en Willem Vermandere.

Leden

Drumband