Drumband de Kunstvrienden

harmoniegeert

Al marcherend ...

Reeds meer dan 4 decennia lang beschikt de Winkelse Muziekvereniging over een drumband, die het mogelijk maakt om al marcherend te musiceren. Begin de jaren 70 kon het korps op een bezetting van maar liefst 28 trommelaars rekenen o.l.v. toenmalig instructeur Luc Hugelier.

In 1973 nam Marc Lezy zowel de tamboerstok als de instructeursfakkel over en blies hij een totaal vernieuwende wind door de slagwerkgroep. Hij slaagde erin om de drumband tot een uiterst gerenommeerd korps te laten uitgroeien binnen zowel de eigen gemeente-, als provincie- en landsgrenzen. In een mum van tijd behaalde de drumband het allerhoogste niveau, nl. Superieure afdeling. Vele drumbandkenners zullen zich wellicht nog de uitvoering van het adembenemende concertwerk ‘Herald of Free Enterprise’ herinneren.

Kampioen zijn is plezant

Na een overgangsperiode vanaf juli 1996 o.l.v. slagwerker Piet Bossuyt nam Ledegemnaar Geert Lannoy in de loop van het jaar 1999 het instructeurschap over en begon hij de groep opnieuw op te krikken. Nadat Geert een bijna zo goed als volledig nieuwe groep moest uitbouwen, vond hij als dirigent dat de tijd rijp was om zich te meten met andere collega-drumbands. Eind september 2002 leek de band er volgens Geert dan ook klaar voor om aan het provinciaal kampioenschap voor drumbands en tamboerkorpsen te Brugge deel te nemen. De groep waagde zijn kans in de tweede afdeling en kaapte meteen de provinciale titel weg met 92,70%. Datzelfde jaar werden ze ook nog uitgeroepen tot nationaal laureaat in de tweede afdeling en dit met 87,20%.

Het stokje gaat voort

Geert zag zijn taak als volbracht en gaf het stokje door aan Steven Buysse, een jonge slagwerker uit Izegem. Steven was toen sinds anderhalf jaar actief als slagwerker bij het harmonieorkest van Sint-Eloois-Winkel. Als 26-jarige was het voor hem dan ook een hele uitdaging om zijn allereerste stappen als instructeur van een drumband te mogen zetten.

Met Steven aan de leiding werd bovendien binnen de geschiedenis van deze drumband voor het eerst gebroken met een jarenlange traditie. Hijzelf hield zich enkel bezig met de muzikale leiding, terwijl Geert Lannoy verder als tamboer-majoor vakkundig waakte over de dril- en marchingfunctie van de drumband.

Na een korte periode o.l.v. Jasper Dedeurwaerder, een talent van eigen bodem, en Peter Claeys kregen we een nieuwe drumbandinstructeur Pieterjan Seynaeve.

In 2019 gaf Pieterjan het stokje opnieuw door aan een oude bekende: Steven Buysse.

De dirigente: Geertje Karpez

Geertje Karpez (°2000) begon op tienjarige leeftijd met drum en klassieke percussie in het Stedelijk Conservatorium Brugge bij Kris Vanzieleghem. Al snel speelde ze mee met verschillende projecten in en rond de muziekschool en later ook in enkele amateurorkesten. Zo stonden theatervoorstellingen met muziek, orkestwerk, kamermuziekensembles en opnames op de agenda. Na ook twee jaar in de audiovisuele sector les te volgen, besloot ze in 2019 de opleiding Klassiek slagwerk aan te vatten in het Kask & Conservatorium te Gent bij Gert D’Haese en Wim Konink. Hiernaast kreeg ze ook les van onder andere Tom Lee, Kaja Farsky alsook Christoph Sietzen. Ondertussen speelt ze in verschillende formaties concerten, opnames, …  in verschillende genres en stijlen, van Barok tot Hedendaagse muziek.

Contact drumband en instapdrumband Winkelse Muziekvereniging: Bram Lannoy (bram@wmv.be).