Koninklijke Harmonie de Kunstvrienden

In den beginne ...

De geschiedenis van harmonieorkest De Kunstvrienden gaat terug tot in 1870. In de eerste decennia na de oprichting kende het orkest heel veel ups en downs. Een grote oorzaak daarvan waren de financiële moeilijkheden die een rechtstreeks gevolg waren van de Eerste Wereldoorlog.

Na de oorlog begon men opnieuw, maar in 1920 kwam er een splitsing in de Katholieke fanfare Sint-Cecilia en de Harmonie Kunst en Eer. De harmonie speelde verder tot in 1940. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lagen wederom alle activiteiten van de vereniging stil.

Op de dag van de bevrijding door het Engelse leger op 7 september 1944 kwam de hele bevolking op straat. Een aantal muzikanten uit de vroegere verenigingen speelden samen in de bevrijdingsstoet. Dit groepje bleef samen repeteren en op 2 december 1947 kwam er een overeenkomst. De harmonie kreeg de naam ‘De Kunstvrienden’ en stond onder leiding van dirigent Karel Descheemaeker.

In 1959 telde de harmonie nog slechts 29 leden en Karel Descheemaeker voelde het moment aangebroken om ermee te stoppen. Gabriël Gheysen en Herman Roelstraete (toenmalig directeur van de Izegemse muziekacademie) trokken samen naar burgemeester Dr. Carton om de oprichting van een bijafdeling van de academie te bepleiten. Dr. Carton was al vlug overtuigd van deze noodzaak en in de gemeenteraad van 27 november 1959 werd de overeenkomst met het stadsbestuur van Izegem goedgekeurd.

Uiteraard werd aan meester Gabriël Gheysen – die dan ten volle met de uitbouw van de muziekschool bezig was – gevraagd om die taak over te nemen. In augustus 1960 gaf hij de eerste repetities. Stilaan kwamen jonge muzikanten de rijen versterken zodat het korps in 1962 reeds een 40-tal leden telde.

Op naar superieure

Vanaf dat moment boekte harmonieorkest De Kunstvrienden het ene succes na het andere en schopten ze het zo in 1979 tot laureaat in de superieure afdeling. In 1981 werd er zelfs deelgenomen aan het WMC te Kerkrade en behaalde het harmonieorkest uit Sint-Eloois-Winkel een eerste prijs met 292 punten op 360 ofwel 81,11%.

In 1995 gaf Gabriël Gheysen het stokje door aan Wim Belaen die het harmonieorkest verder uitbouwde tot een volwaardige speler onder de toporkesten binnen de HaFaBra-wereld. Aangezien het – door een te groot aantal toeschouwers – niet meer mogelijk was om in eigen gemeente te concerteren, moest men uitwijken naar CC De Spil te Roeselare.

Na vier jaar werd Wim Belaen opgevolgd door Tonny Osaer, een zeer getalenteerde dirigent die perfect wist hoe een harmonieorkest aan te pakken. Dat bleek al gauw na diverse puike concerten en met als kers op de taart het behalen van de laureaatstitel in Superieure afdeling (95%).

Een frisse wind

Sinds 2010 staat de Harmonie de Kunstvrienden Sint-Eloois-Winkel onder leiding van Dimitri Bracke. De nieuwe dirigent bracht ook een frisse wind met zich mee met muzikaal uitdagende en voor het publiek aantrekkelijke projecten. De harmoniemuziek dient het publiek in beroering te brengen mits we ‘out of the box’ durven denken en handelen.

In 2013 behaalde de Harmonie De Kunstvrienden een groot succes op de stapmarsenwedstrijd van het Herfstmuziekfestival te Izegem. De harmonie werd laureaat van deze wedstrijd met een ongeziene score van 95%. Dit toont dat het marcheren en kwaliteitsvol musiceren een belangrijke troef van onze harmonie blijft.

Daarnaast is er natuurlijk het jaarlijkse Spilconcert waarbij de harmonie voor één dag uitwijkt naar de Roeselaarse cultuurtempel de Spil. Hierbij wordt er steeds voor zeer aantrekkelijke muziek en thema’s gekozen.

Ieder jaar gaan we de uitdaging aan om een aantrekkelijk muzikale agenda op te bouwen die ons trouwe publiek weet te verrassen en onze muzikale kwaliteiten extra in de verf zet. Dit is steeds het resultaat van intensieve maar zeer leerrijke repetities onder leiding van onze coach en dirigent Dimitri Bracke.

De dirigent: Dimitri Bracke

Dimitri Bracke (°1981) begon op achtjarige leeftijd met klarinet aan de Stedelijke Muziekacademie te Lokeren. Al vlug kreeg hij de smaak te pakken en volgde hij zijn vader en broer naar enkele plaatselijke harmonieorkesten. Later zette hij de stap naar een amateur-symfonieorkest (Dendermonds Symfonisch Orkest), waar zijn passie voor muziek helemaal doorbrak.

In 1999 besloot Dimitri zijn studies aan het Conservatorium te Antwerpen aan te vatten. Hij mocht er nog een paar jaar genieten van de pedagogische kracht van grootmeester Walter Boeykens, die hem als klarinettist liet openbloeien.

Later kreeg hij in datzelfde conservatorium klarinet van Ivo Lybeert en Raymond Dils. Hij volgde er ook HaFaBra-directie bij Dirk De Caluwe en arrangement bij Jan Hadermann. In 2004 studeerde Dimitri met glans af voor zowel klarinet als directie.

Als freelance muzikant verleent hij dikwijls zijn medewerking aan verschillende orkesten, musicals en cd-opnames. Ook werkt hij geregeld mee aan creaties van Vlaamse hedendaagse muziek.

Hij volgde masterclasses voor klarinet bij o.a. Eric Hoëprich, Hedwig Swimberghe, Sylvie Hue en Jože Kotar.

Ook voor directie volgde hij reeds verschillende masterclasses, o.a. bij Mark Wigglesworth, Hennie Ramaekers en Jan Cober.

Dimitri profileert zich ook meer en meer als dirigent. Binnen de wereld van de blaasmuziek wordt hij dikwijls gevraagd als gastdirigent en dirigeert hij regelmatig play-ins. Bij solisten- en orkestwedstrijden fungeert hij regelmatig als jurylid.

Van 2003 tot 2006 was hij dirigent bij Harmonieorkest Animato Hamme.

Sinds 2006 is hij dirigent bij Harmonieorkest De Pinte en de Koninklijke Harmonie De Kunstvrienden uit Sint-Niklaas. In oktober 2009 werd hij aangesteld als artistiek leider van het Gents Universitair Harmonieorkest. Sinds 2010 dirigeert hij ook de Koninklijke Harmonie De Kunstvrienden uit Sint-Eloois-Winkel.

Sinds 2012 is Dimitri docent Directie Instrumentale Muziek aan Academie De Kunstbrug te Gentbrugge en sinds september 2013 is hij gestart als leraar klarinet aan de Academie voor Muziek en Woord te Willebroek.

In 2015 behaalde Dimitri cum laude zijn masterdiploma Directie bij Jan Cober aan het Conservatorium Maastricht.